پست ویژه

بیوگرافی سامی یوسف همراه با تصاویر

سامی یوسف (زاده تیر ۱۳۵۹ در تهران) تهیه‌کننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده اهل بریتانیا است

بیوگرافی سامی یوسف همراه با تصاویر

بیوگرافی سامی یوسف:

سامی یوسف (زاده تیر ۱۳۵۹ در تهران) تهیه‌کننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده اهل بریتانیا است که در ترانه‌هایش به مضامین اسلامی می‌پردازد . او از سوی مجله تایم به عنوان «بزرگترین ستارهٔ راک اسلام» و از سوی مجله گاردین «ستاره راک مقدس»معرفی شده‌است.

زندگی و فعالیت موسیقی

سامی یوسف در تیرماه سال ۱۹۸۰ در تهران متولد شد. او در ۳ سالگی به همراه خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت نموده ودر ۱۸ سالگی برای تحصیل وارد فرهنگستان سلطنتی موسیقیدر لندن شد.

آموزش موسيقي را از سن کم توسط پدر ـ که موسيقيدان، نوازنده و شاعري مشهور بود ـ آغاز نمود و پس ازتسلط بر چند ساز، موسيقي را به صورت آکادميک ابتدا در دانشگاه منچستر و سپس در معتبرترين مؤسسات موسيقي لندن و پس از دريافت بورس تحصيلي در 18 سالگي تحت نظر مشهورترين موسيقيدان‌هاي «مدرسه سلطنتي موسيقي لندن» فرا گرفته است. گرچه سامي از سه سالگي در لندن بزرگ شده اما ريشه‌‌هاي شرقي‌اش (او در يک خانواده ايراني آذربايجاني الاصل به دنيا آمده است) در ساخت ملودي‌ها، آهنگ‌ها و نماهنگ‌‌هايش کاملاً مؤثر بوده است. هوش سرشار سامي و فهم عميق او در تئوري موسيقي و نوازندگي، زمينه‌اي شد تا بتواند فرهنگ‌‌هاي مختلف موسيقي كلاسيك غربي تا موسيقي مقامي خاورميانه اعم از عربي و ايراني و صوفي)، تركي، آواز‌هاي فارسي، آذري، هندي و پاكستاني و حتي ملودي‌‌هاي افغاني را ياد بگيرد

سامی یوسف مسلمانی است که هدفش را ایجاد تفاهم بین فرهنگ‌ها از طریق ترویج ارزش‌های جهانی و تجلیل از روح انسانی می داند.موسیقی او غالباً دربر گیرندهٔ ترانه‌هایی است با مضامین اسلامی و معنوی. وی همچنین از موضوعات اجتماعی و بشر دوستانه در موسیقی خود استفاده می‌کند.

عده‌ای موفقیت سامی یوسف را در قبال چهره او و یا کلیپ‌هایی که از آهنگ‌هایش ساخته می‌شود، می‌دانند اما بی شک مضامین اجتماعی، آرمان‌گرایانه و اعتراضی ترانه‌ها و آهنگ‌هایش هم در این موفقیت، بخصوص در موسیقی جهان اسلامی، بی‌تأثیر نیست.

سامی یوسف به زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، فارسی، اردو، مالایی و عربی ترانه‌هایی خوانده است. جدیدترین اثر او “الا بذکرک” است که به زبان عربی خوانده شده و از قطعات آلبوم آینده او “سلام” خواهد بود.

وی در سال ۲۰۱۲ در محکومیت توهین به پیامبر بزرگ اسلام، ترانه it’s game را خواند و از طرفدارانش خواست در محکومیت این حرکت بازدید این ترانه را به میلیون در یوتیوب برسانند. این ترانه به سه زبان ترکی، انگلیسی و اردو خوانده شده است.

چهارمین البوم وی تحت عنوان “سلام در ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۲ ابتدا در مالزی منتشر شد و در همان روزهای ا/NC/BBل با استقبال بی سابقه‌ای مواجه شد.

ملیت و هویت

سامی یوسف در بیوگرافی وبگاه رسمی‌اش، خود را یک «مسلمان بریتانیایی» معرفی می‌کند

یوسف در تهران و از والدینی با اصلیت آذری زبان زاده‌شده‌است. او در کنفرانسی خبری در جمهوری آذربایجان گفته: «د‌و پد‌ربزرگ من اهل باکو هستند. آنها به تبریز مهاجرت کرد‌ند و البته من د‌ر سال ۱۹۸۰ د‌ر تهران متولد شد‌م. بعد‌ا ما به انگلستان مهاجرت کرد‌یم و من آنجا بزرگ شد‌م.» نام او د‌ر واقع «سیامک راد‌منش» است. پد‌ر وی، آهنگساز، ترانه‌سرا و موزیسین مشهور مقیم بریتانیا، بابک رادمنش می‌باشد.اگر چه او چندین بار درباره این که پدرش آهنگسازی مشهور است گفته است، اما هیچ نامی از وی نبرده و حتی در پاسخ به خبرنگاری مصری گفته «خواهش می‌کنم د‌رباره پد‌رم نپرسید.»او تا کنون در چهار ترانه اش به زبان فارسی خوانده است و برای دو تا از آنها به نامهای مادر و به سویم آمدی موزیک ویدئو ساخته است.

اگرچه از زمان که انتشار نخستین آلبومش، د‌رباره ایرانی بود‌نش صحبت کرد‌ه بود، اما به مرور زمان آذری‌بود‌نش را پررنگ‌تر کرد.

سامی یوسف معتقد به اینترناسیونالیسم اسلامی است و اصراری به بر ایرانی بودن خود ندارد.

بیوگرافی سامی یوسف همراه با تصاویر

آلبوم‌های موسیقی

  • در سال ۲۰۰۳ اولین آلبومش را با عنوان «المعلم» عرضه کرد.
  • سامی یوسف دومین آلبوم خود را در سال ۲۰۰۵ با نام «امت من»منتشر کرد. ترانه «صلوات»از همین آلبوم برای فیلم «بادبادک باز» به کارگردانی مارک فورستر انتخاب و قرار بر این شد که سامی یوسف ترانه جدیدی را هم برای تیتراژ پایانی این فیلم آماده کند.

در ژانویهٔ سال ۲۰۰۹ آلبومی به نام «بدون تو»از طرف شرکت ضبط موسیقی طرف قراردادش منتشر شد، که جعلی است و سامی یوسف اعلام کرد که این آلبوم سومش نیست و در واقع نمونه کامل نشده آلبوم جدیدش است که بدون اجازه و خواست او وارد بازار شده است و سبب قطع همکاری اش با شرکت “awakening” شد.

  • آلبوم سوم سامی یوسف به نام «هرجا که هستی» در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. او در این آلبوم به بحث‌های فلسفی پرداخته و از هویت مسلمانان و تأثیرات جهانی‌سازی ترانه‌هایی خوانده است. از نکات جالب در این آلبوم استفاده از ترانه‌هایی به زبان‌های فارسی، ترکی، اردو، مالایی علاوه بر زبان‌های انگلیسی و عربی است.
  • چهارمین البوم وی تحت عنوان سلام در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.

وی در این آلبوم آهنگی به نام “Dryer land” به همراه پدرش ” بابک رادمنش ” همخوانی کرده است.

 بیوگرافی سامی یوسف همراه با تصاویر

تک آهنگ‌ها

او علاوه بر آلبوم‌هایش چندین قطعه نیز بصورت تک آهنگ ارائه کرده است.

  • “Supplication” در سال ۲۰۰۷
  • “A Thousand Times” در سال ۲۰۰۷
  • “Palestine Forever” در سال ۲۰۰۹
  • “Hear Your Call” در سال ۲۰۱۰
  • “I’m Your Hope” در سال ۲۰۱۱ (این آهنگ به همه جوانان دنیا تقدیم شده است)
  • “Never Forget” در سال ۲۰۱۱
  • “The Source” در سال ۲۰۱۱
  • “Forgotten Promises” در سال ۲۰۱۱
  • ” it’s game” در سال ۲۰۱۲ (محکومیت اهانت به پیامبر (ص))

کنسرت‌ها

او تا کنون در دهها کشور جهان از جمله آمریکا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، کانادا، هلند، آلمان، نروژ، سوئد،آلبانی، بوسنی، دانمارک، مصر، الجزایر، افریقای جنوبی، ترکیه، یونان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، سوریه، عربستان، قطر، امارات متحده عربی، کویت، لبنان و سنگاپور کنسرت‌هایی برگزار کرده‌است.

کنسرت برای صلح (۲۰۰۷)

کنسرت برای صلح، در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۷ در ورزشگاه ویمبلی در آرنا انگلستان برگزار شد. در این کنسرت که بیش از ۱۲۰۰۰ شرکت کننده حضور داشت، گروه موسیقی اوتلندیش از دانمارک، کریم سلما از آمریکا، سوند ریسونا ز کانادا و حمزه رابرتسون از انگلستان شرکت داشتند. این کنسرت توسط مؤسسهٔ اوکنینگ و مؤسسهٔ خیریه Islamic Relife مدیریت و برگزار شد. مضمون اصلی این کنسرت درباره دارفور و صلح در آن بود که روزانه تعداد زیادی از مردم به علت درگیری‌های محلی از بین می‌روند.

هدف اصلی این کنسرت جمع آوری کمک برای مردم این منطقه بود که تمامی درآمد حاصل از این کنسرت به موسسه خیریه کمک به دارفور اهدا شد و در پایان بیش از ۲٫۲ میلیون پوند جمع آوری شد.

 

کنسرت به همراه پدر :

سامي يوسف براي اولين بار و در آلبوم جديدش سلام ترانه اي را به همراه پدرش بابك رادمنش اجرا نمود.
اين ترانه كه (ساحل نجات) نام دارد يكي از اصلي ترين و جديدترين ترانه هاي اين آلبوم مي باشد.

ساحل نجات ترانه اي است معنوي و مناجات گونه با پروردگار يكتا كه به دو زبان فارسي و انكليسي اجرا شده است.
قسمت فارسي اين اثر توسط استاد رادمنش سروده و اجرا شده است و قسمت انگليسي توسط ويل ناكس سروده كه سامي يوسف آنرا اجرا نموده است.

بابك رادمنش شاعر و ترانه سرا و آهنك ساز معروف كشورمان است كه اثرات بسيار ماندگاري را براي خواننده هاي بزرگی مانند معين . حميرا . اميد . سروش . جهان و … ساخته است.


خیانت موسسه اوکینگ :

سامی یوسف سال ۲۰۰۷ از موسسه اوکنینگ به علت خیانتی که به او کردند جدا شد و هم اکنون با موسسه etm اینترنشنال به فعالیت های خود ادامه می دهد.

سامی یوسف : ایمان فروختنی نیست :

سامي يوسف در مصاحبه اخيرش با يكي از مجلات درباره سوالي كه در مورد موفقيت ترانه ” به سويم آمدي ” بود توضيحاتي داد و عنوان كرد كه بايد ابهاماتي و شايعاتي كه حول پخش اين ترانه در اذهان عمومي وجود دارد را روشن كند.

تک آهنگ اخیر شما ” به سویم آمدی” موفقیت عظیمی داشته و از آن بسیار عالی استقبال شده است. قدری بیشتر درباره آن برایمان توضیح دهید!ا

پاسخ سامي يوسف:

به سویم آمدی” اولین تک آهنگ از آلبوم آینده من است. به شرکت ای تی ام اینترنشنال که مالک کپی رایت این آلبوم است انواع حقوق رینگ تن و پاداشهای “تجاری” پیشنهاد شد، اما این شرکت هیچ کدام را نپذیرفت زیرا این آهنگ به این منظور ساخته شد که هدیه ای برای حمایت کنندگان من باشد و نه یک فرصت تجاری. این آهنگ برای خدا و پیامبرش ساخته شده و من این افتخار را دارم که بگویم حتی یک پنی از این آهنگ کسب نشده است. از شما بخاطر حمایت کردن از این آهنگ و قبول کردن این هدیه ممنونم. به نظرمن “فروختن” موسیقی معنوي بسیار ناخوشایند و ناجور است. ایمان فروختنی نیست.

برخی استدلال کرده اند که من اشتباه کرده ام که بیان کرده ام که “ایمان فروختنی نیست” و گفته اند که “اشکالی ندارد که از آهنگهای اسلامی پول بدست آورد.”

پاسخ من این است:

من اعتقاد دارم که موسیقی و هنر نیاز به تفسیر و توضیح اضافه ندارد. هرکسی حق دارد درباره هرچیزی که دوست دارد بخواند. مشکل وقتی بوجود می آید که افرادی “دین” را تجارت خود قرار میدهند. وقتی که کل حرکت شما حول محور دین بچرخد این دیگر یک روش “منصفانه” نیست زیرا مردم دیگر آنرا بخاطر موسیقی/هنر دوست نمیدارند، آنها آنرا بخاطر دین واعتقادات خودشان دوست میدارند، من هیچ مخالفتی با خواندن درباره اعتقاد و دینم ندارم، در حقیقت این یک افتخار بسیار بزرگ است (مشروط بر اینکه از صمیم قلب و خالصانه باشد) با این حال من با تجاری کردن اسلام مخالفم؛ با نهادهایی که به عنوان “صنعت” موفق شناخته شده اند و با ایمان مردم “بازی میکنند” مخالفم . مشکل این است که وقتی این موضوع به شکل یک “صنعت” دربیاید دیگر چطور ممکن است که خالصانه و صادق باقی بماند؟ از کجا میتوانید بفهمید که آیا آن از صمیم قلب است یا اینکه بخاطر پول و داد و ستدهایی است که معلول انواع فشارها و مشکلاتی است که یک “صنعت” با آنها روبروست؟ وقتی که من المعلم را خواندم، آنرا از صمیم قلبمخواندم واقعا هیچ گونه صنعتی وجود نداشت.

برادران و خواهران من، وقتی که شما صنعتی داشته باشید آن وقت حرف مرا باور خواهید کرد که صمیمت و خلوص و پاکی کم کم محو خواهد شد.

حرفهای بسیارزیادی برای گفتن وجود دارد… چرا فقط خودتان را به موضوعات عبادتی محدود میکنید؟ آیا لازم نیست که ما به جهان درباره روش زندگی خود آموزش دهیم و به آنها بیاموزیم که چقدر این روش زیباست؟ آیا ما نباید مباحثی که در دنیای امروزمان با آنها روبرو هستیم را مشخص کنیم و بروشنی نمایش دهیم، بخصوص در جهان اسلام؟ مانند خشونت خانوادگی و تجاوز به عنف که برخي از واقعیتهای امروز ما هستند! پاسخ بسیار ساده به این سوال اینست که نهادهایی که پشت این صنعت نوظهور هستند نگران بقای خود هستند زیرا آنها به این نگاه میکنند که چه چیزی می فروشد نه اینکه چه چیزی درست و صادقانه است.

به عنوان مسلمان، هدف ما باید پیشگام بودن در تولید هنر برتر، زیبا و پرمعنی باشد و نه اینکه بخواهیم از مسائل مقدس برای بدست آوردن منفعت برای خودمان استفاده کنیم. چشم انداز کلی “موسیقی اسلامی” از نگاه من بطور نگران کننده ای تجاری شده است. این چیزی است که من فکر میکنم و احساس میکنم. والله اعلم (خدا بهتر از همه میداند)

بیوگرافی سامی یوسف همراه با تصاویر

نظرات شما

[ 2 نظر تاییده شده ]

  • علی

    عالیپاسخ

  • سحر

    حرفاش مثل همیشه شیرین و با خلوص.من به چنین هموطنی افتخار می کنم..پاسخ